FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/03/2010

Risken för varan vid transoprtköp

Hej ! Har köpt ett mixerbord via vunnen annons på tradera, leverans via posten (rätt dålig paketering) som visar sig vara defekt när det kommer fram, enligt annonsen så skulle det fungera perfekt vilket det nu inte gör. jag hävdar att det är säljarens ansvar & vill häva köpet, alternativt att jag får tillbaka minst hälften av kostnaden hur förhåller det sig, kan jag hävda det?

Lawline svarar

Hej, Köplagen (1990:931) är tillämplig på ert köp om ni inte särskilt avtalat att andra regler skall gälla, Tradera.com kanske har något standardavtal Jag förutsätter vidare att ni båda är privatpersoner som ej bedriver näringsverksamhet inom syntbranschen. Det framgår inte helt av frågan om det är transportskador som gör att mixerbordet fungerar eller ej. Detta är avgörande för vem som ansvarar för defekterna på mixerbordet. Om vi utgår ifrån att mixerbordet var i avtalat skick vid säljarens överlämnande till posten så är det tyvärr så att du som köpare bär risken för eventuella skador under leveransen, se KöpL 7§ 2 st. samt 13§, https://lagen.nu/1990:931. Du kan därför, om så är fallet, inte kräva några påföljder i form av hävning eller prisavdrag. Om vi istället utgår ifrån att mixerbordet var defekt redan vid överlämnandet till posten blir saken en annan. Ni har genom annonsen avtalat att mixerbordet skall fungera perfekt. Om mixerbordet ej stämmer överens med den beskrivningen så är varan felaktig, se KöpL 17§. Då kan bl.a. påföljderna hävning och prisavdrag göras gällande, se KöpL 30§. Med vänlig hälsning
Samuel LundbergRådgivare