Gäller muntliga avtal inom EU?

Gäller muntliga avtal i alla länder som ingår i EU? Kan regler för muntliga avtal skilja sig mellan olika länder?

Lawline svarar

Hej! Inom EU har man inte unifierat/harmoniserat avtalsrätten (dvs den del av rättsorningen som t ex reglerar regler för ingående av avtal). Då en harmonisering ej skett kan alltså olika regler gälla angåede muntliga avtal inom olika EU-länder. För att kunna ge ett mer precist svar på frågan krävs att det framgår vad för slags avtal det är fråga om. Inom t ex konusmenträtten finns många direktiv (lagstiftningsakt) som har bidragit till att länderna inom EU har likadana/liknande regler.
Cajsa HansenRådgivare