Arvsavstående

Vid en bouppteckning finns det en ruta att kryssa i där särkullsbarn avstår sin rätt till arv såg jag på Skatteverkets hemsida. Måste inte särkullsbarnen skriva under detta någonstans? Annars kan ju den efterlevande bara kryssa i rutan utan att fråga särkullsbarnen. Har ej blivir kallade till någon boupptecning då min mor dog, men det är ju ett känsligt ämne att fråga den efterlevande om varför så ej skett, han kan ju inte bara ta för givet att man avstår från arvet.

Lawline svarar

I Ärvdabalken 3 kap 9§ se här www.lagen.nu/1958:637 har särkullsbarn möjligheten att avså sin rätt till arv till förmån för den efterlevande för att sedan ta del av den efterlevandes arv. Dock ska arvavståened för att få dessa rättsverkningar ska ha skett uttryckligen till förmån för efterlevande maken (Åke Saldeen, Arvsrätt, _En en lärobok om arv, boutredning och arvskifte_). Enligt ÄB 17 kap 2§ om arvsavtal kan arvinge avsäga sig rätt till avtal om han gjort detta skriftligt. Det kanske är möjligt att man skulle kunna göra en analogi till ditt fall. Sammantaget kan räcker det natuuligtvis inte med att den efterlevande kryssar i rutan på skattteverkets hemsida för att särkullsbarnen inte får rätt till arvet. Särkullsbarnen måste ha uttryckt en sådan vilja. Det är tveksamt om en sådan vilja måste vara skriftligen, men det hjälper alltid vid bevisfrågor. Med vänlig hälsning
Thor-Amadeus MorillasRådgivare