FrågaKÖPRÄTTKöplagen19/03/2010

Kundbortfall - indirekt förlust

Hej! Betraktas kundbortfall på grund av fel vara som direkt eller indirekt förlust i köprättslig mening.

Lawline svarar

Hej, Enligt Köplag (1990:931) 67 § 2 st. 3 p. utgör kundbortfall indirekt förlust i köprättslig mening, såtillvida att kundbortfallet medför en utebliven vinst. Värt att notera är emellertid 3 st. i samma paragraf som medför att indirekta förluster som skett för att minska omfattningen av direkta förluster skall räknas som direkta. Det innebär att om exempelvis en köpare känner av en utebliven vinst på grund av att denne minimerar sina direkta förluster(ex. utgifter pga. av felet) så räknas den uteblivna vinsten som en direkt förlust. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare