Yttrandefrihet vid delning av Facebookinlägg

Hej

Jag har hört att man räknas som ansvarig utgivare för det som jag publicerar på min Facebooksida. Även om jag bara delar en annans persons inlägg. Om det är så? Gör man skyldig till ett brott om man delar ett inlägg eller artikel för att påvisa att den som skrivit inlägget/artikeln begår ett brott. Exempelvis dela en artikel och skriva i kommentarsfältet "Är inte denna artikel hets mot folkgrupp?"

MVH

Tobias

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Hemsidor räknas som tekniska upptagningar och Facebookinlägg skulle alltså eventuellt kunna falla under yttrandefrihetsgrundlagen (se YGL 1:1 st. 4). Inlägg på Facebook faller dock generellt utanför YGL:s tillämpningsområde och istället under yttrandefriheten som återfinns i regeringsformen (RF 2:1). Detta beror på att Facebookinlägg generellt inte uppfyller förutsättningarna för att YGL ska tillämpas, b.la. pga ogranskade kommentarsfält och krav på ansvarig utgivare (se regeln om envägskommunikation i YGL 1:9 p.1 och kravet på ansvarig utgivare i YGL 4:1). Att Facebookinlägg faller under regeringsformen istället för yttrande- eller tryckfrihetsgrundlagen ger ett svagare skydd för den som publicerar inlägget.

Frågan om ansvar för delade Facebookinlägg var länge oklart. Högsta domstolen har dock tydliggjort att ansvar för exempelvis förtal inte enbart gäller de som sätter uppgifterna i omlopp, utan även de som sprider uppgifter genom att exempelvis dela på Facebook eller Twitter.

Det är intressant att fråga sig om man kan fällas till insvar för att dela en artikel ifall man delar för att kommentara innehållet.

Ifall orginalinlägget skulle vara hets mot folkgrupp kan konstateras att detta är ett brott mot allmänheten varför enbart Justitiekanslern kan väcka åtal – vilket denna är extremt restriktiv med (se TF 9:2, YGL 7:1, BrB 16:8 och RB 20:2 och RB 20:8). Jag har alltså svårt att se att frågan ens skulle prövas, även om frågeställningen är mycket intressant .

Vad gäller förtal (BrB 5:1) tror jag inte att delning med en kommentar som ifrågasätter orginalinlägget skulle anses vara brottslig eftersom det måste vara "ägnat att utsätta (personen) för andras missaktning". Ifall delningen var ägnad att exempelvis ifrågasätta uppgiften skulle rekvisitet "ägnat att utsätta för andras missaktning" alltså inte vara uppfyllt och förtalsparaggafen inte vara tillämplig.

Hoppas att svaret var till hjälp och tveka inte att höra av dig om du har några fler frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare