FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/05/2018

Yttrandefrihet i förhållande till "hets mot folkgrupp"

Jag är misstänkt för hets mot folkgrupp och var på polisförhör igår. Anklagelsen har gjort mig helt förkrossad.

Det som hänt är att jag i november skrev en kommentar i en Facebook grupp som värnar vargen. I gruppen delades en artikel som berättade om ett antal samebyar som gått samman och krävt vargfritt inom en 10-mils radie från deras renbeten. Jag och flera med mig blev väldigt provocerade av samebyarnas krav. Vargen är ett vilt djur som rör sig över stora arealer och går naturligtvis inte att hålla kontroll över. Kravet på vargfritt inom en 10-mils radie krig renbete skulle innebära att vargen utrotades inom stora delar av dess naturliga habitat.

Retoriskt och sarkastiskt skrev jag en kommentar på detta; "det kanske skulle kunna vara samefritt inom en 10-milsradie från ett vargrevir".

Min kommentar syftade till att påvisa det absurda i samebyarnas krav genom att vända på problemställningen.

Jag anser inte att detta är hets mot folkgrupp eller missaktande mot samer, jag menar att kommentaren omfattas av yttrandefriheten. Att i en politisk diskussion vara tvungen att väga varje ord på guldvåg innebär ett hot mot demokratin.

Hur är er syn på detta? Vänligen förkrossad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledning
Bestämmelser om vad som krävs för att dömas för hets mot folkgrupp hittar vi i Brottsbalken (BrB) medan bestämmelser om yttrandefrihet bland annat finns i Europarättskonventionen (EKMR).

Yttrandefrihet
När det gäller yttrandefrihet i förhållande till brott av denna karaktär är det alltid en svår gränslinje. Du ska få uttrycka dina åsikter, men inte i vilken grad som helst till skydd för andra.

Yttrandefrihet är i Sverige en av våra fyra grundlagar. Denna får dock inskränkas enligt Europarättskonventionen: "Eftersom utövandet av de nämnda friheterna medför ansvar och skyldigheter, får det underkastas sådana formföreskrifter, villkor, inskränkningar eller straffpåföljder som är föreskrivna i lag och som i ett demokratiskt samhälle är nödvändiga med hänsyn till statens säkerhet, till den territoriella integriteten eller den allmänna säkerheten, till förebyggande av oordning eller brott, till skydd för hälsa eller moral eller för annans goda namn och rykte eller rättigheter, för att förhindra att förtroliga underrättelser sprids eller för att upprätthålla domstolars auktoritet och opartiskhet.", artikel 10 i EKMR.

Detta innebär att länder får stifta egna lagar som inskränker yttrandefriheten. Jag tänker mig att "hets mot folkgrupp" innefattas av "till förebyggande av oordning eller brott", vilket helt enkelt innebär att din yttrandefrihet får begränsas i förhållande till de brott vi har stiftat i Sverige grundat på den ovan nämnda bestämmelsen.

Hets mot folkgrupp
Rekvisiten för att begå hets mot folkgrupp är:

1. Ett spridande av

2. Ett hot eller missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning

3. Måste ske på allmän plats och

4. Till fler än ett fåtal personer

Med tanke på att din kommentar skrevs på Facebook så spreds den där för allmänheten och uppfyller det första rekvisitet. Facebook är även att räkna som en allmän plats och den riktade sig till ett flertal personer. För att den fjärde punkten ska vara uppfylld räcker det som regel att de som tar del av uttalandet är fler än 13 personer, vilket det måste vara i ditt fall. Då återstår alltså bara punkt nummer två för att det ska röra sig om hets mot folkgrupp. Beteckningen "samer" räknas som en folkgrupp med ett specifikt etniskt ursprung och att rikta en sådan kommentar som du har gjort i detta fall, även om det var sarkastiskt och menat för att sprida en positiv politik kring vargarna, lär inte vara ansvarsfritt enligt lagen. Att säga att alla samer och deras rennäring, vilken är deras levebröd, borde flytta för att göra utrymme för vargarna som finns i Sverige borde kunna ses som den missaktning som brottet "hets mot folkgrupp" ger uttryck för, 16 kap. 8 § BrB.

Avslutning
Jag förstår vad du menar när du säger att det är svårt att i politiska diskussioner alltid tänka på vad man säger, men en bra vägledning kan vara att aldrig gå till personangrepp. Som sagt, jag förstår att din tanke är god, men lagen är inte till din fördel i denna fråga då ditt uttalande förmodligen inte faller under yttrandefriheten. "Hets mot folkgrupp" kan ge böter eller fängelse i upp till två år. Dock dömer man inte ut till fängelse om det inte finns skäl för att tro att du kommer begå brott igen om det nu blir så att du blir dömd (ovanligt om du inte blivit dömd för något tidigare).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och har du några följdfrågor är det bara att höra av dig till mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag. Lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare