Yrkeslegitimation trots prick i registret

Hej! Jag dömdes för två år sedan till böter för narkotikainnehav och fick därmed prick i registret. Jag studerar till sjuksköterska och undrar därför om jag kommer kunna få ut min legitimation då Socialstyrelsen begär utdrag från belastningsregistret. Har aldrig dömts för något innan eller efter.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att Socialstyrelsen gör en kontroll mot belastningsregistret vid prövning av om yrkeslegitimation ska meddelas. De uppgifter som Socialstyrelsen får tillgång till vid en kontroll mot belastningsregistret rör vissa brott (t.ex. narkotikabrott) som har lett till en annan påföljd än böter.

Eftersom du endast har blivit dömd till böter för narkotikainnehav, så kommer det inte synas i Socialstyrelsens kontroll. Du behöver därför inte oroa dig. Du kommer i det här fallet kunna få din yrkeslegitimation trots din prick i registret.

Har man begått andra brott, som har lett till en annan påföljd än böter, så är det inte heller automatiskt uteslutet att man kan få sin legitimation. Socialstyrelsen gör nämligen en individuell prövning av varje ansökan. Syftet med denna kontroll är att öka patientsäkerheten.

Vill du läsa mer om Socialstyrelsens riktlinjer och fall där legitimation inte får utfärdas så kan du klicka HÄR.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare