Vräkning av sambo och hans saker

Hej!

Jag och min sambo separerade för 3 månader sen. Hyreslägenheten är min, den hade jag innan vi träffades, han står dock skriven hos mig sen något år tillbaka.

Jag har gett honom fram till jul att han ska flytta, detta sa jag redan då. Om han inte skulle finna någonstans att bo efter dessa snart 4 månader han haft på sig, har jag rätt att ställa honom på gatan och byta lås? Alla hans tillhörigheter kommer packas i lådor och om han inte tar med sig det åker det ner i förrådet då jag inte vill råka ut för böter o sånt för egenmäktigt förfarande eller vad det heter... och hur lång tid har han på sig att hämta detta? Jag kan ju inte behöva ha det hos mig i 2 år tänker jag...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att ni inte har några gemensamma barn.

Din sambo kan väcka talan om övertagande av din bostad

Eftersom du hade lägenheten innan ni träffades är lägenheten inte samboegendom (3 § SamL). Trots detta kan din sambo väcka talan om övertagande av din bostad inom tre månader från att ni flyttar isär eller annars inom ett år från att någon av er ansöker om bodelningsförättare (2 och 22 §§ SamL). I detta fall är det väldigt otroligt att han skulle vinna en sådan process eftersom ni inte har gemensamma barn. Om han skulle väcka sådan talan kan du yrka att domstolen ska låta dig bo kvar och förbjuda honom att vistas där fram tills domstolen har tagit ett slutgiltigt beslut (31 § SamL).

Du kan säga upp din sambo med tre månaders uppsägningstid

Om din sambo inte har satt igång ovanstående process kan du säga upp honom till avflyttning som om han hade hyrt hos dig som inneboende. Detta gäller eftersom 12 kap. JB som reglerar hyresförhållanden är tillämplig analogt på situationer där en sambo har bott gratis hos den andra. Du måste då beakta tre månaders uppsägningstid (12 kap. 4 § JB). Uppsägningen ska vara skriftlig (12 kap. 8 § JB).

Kronofogden hjälper dig med vräkningen

Om din sambo inte flyttar efter uppsägningstiden har gått ut får du inte kasta ut honom på egen hand. Du måste ansöka om vanlig handräckning hos kronofogden. De kommer då hjälpa dig med att vräka din sambo. Kronofogden kan också genom vanlig handräckning hjälpa till med bortflyttande av hans saker om han inte på din uppmaning hämtar dessa efter att han inte längre har rätt att bo där. Du kan också kräva ersättning av din ex-sambo för den tid som du tvingas förvara hans saker.

Sammanfattning och råd

Din sambo kan väcka talan om övertagande av din hyresrätt, men har inte särskilt goda chanser att lyckas med detta. Om han inte har väckt sån talan kan du skriftligt säga upp din sambos nyttjanderätt med tre månaders uppsägningstid. Flyttar han inte då får du ansöka om vanlig handräckning hos kronofogden. Du kan också ansöka om handräckning för hans saker och kräva ersättning för tiden han tvingar dig att förvara dem efter att uppsägningstiden gått ut.

Som jag förstår har du bara sagt åt din sambo muntligt att han ska flytta före jul. Eftersom detta inte räknas som en skriftlig uppsägning är den ogiltig och du kan inte söka handräckning hos kronofogden med den muntliga uppsägningen som grund. Jag råder dig därför att ge honom en skriftlig uppsägning så snart som möjligt så att tremånadersfristen börjar löpa. Se till att göra detta på ett sätt som lämnar bevis, exempelvis genom mail eller rekommenderat brev.

Om du vill ha hjälp med att skriva en korrekt uppsägning rekommenderar jag att du anlitar en av våra professionella jurister på Lawline juristbyrå. De tillämpar den lagstadgade ombudstaxan om 1677,50 kr/ timme. Du kan kontakta mig på johan.landstrom@lawline.se om du är intresserad av detta så återkommer vi med en offert.

Mvh

Johan LandströmRådgivare