Vittnen och testamente

Hej

Min faster har skrivit ett testamente. Där det ena vittnet är mor till en utan testamenttagatarna. Kan man anse testamentet som ogiltigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Ärvdabalken (ÄB). Av 10 kap. 4§ st. 1 ÄB följer att den som är under 15 år eller på grund av en psykisk störning saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen får inte vara testamentsvittne. Inte heller testatorns make, sambo eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testatorn eller är hans eller hennes syskon får vara vittne.

Av andra stycket följer vidare att arvtagaren inte själv får vara vittne till testamentet, och detsamma gäller för make eller sambo, syskon och någon som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till arvtagaren. Detta innebär således att en mamma till en testamentstagare är förbjudet. Följden blir att testamentet är att anses som ogiltigt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare