FrågaÖVRIGTÖvrigt04/02/2023

Visum med brottsregister

Får jag åka till usa när jag är dömd för narkotikabrott för35 år sedan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att din fråga handlar om du får åka till USA om du har begått ett narkotikabrott för 35 år sedan.

Vid en första anblick ska det inte var något problem för dig att åka till USA. Det ska inte utgöra ett hinder för dig att resa utomlands enbart för att du finns med i belastningsregistret eller tidigare blivit dömd för ett brott. Däremot finns det kravet på ett giltigt visum för att kunna åka till olika länder. Under processen att skaffa ett visum kan du bli frågad ifall du tidigare blivit dömd för något brott tidigare och det svaret kan i sin tur försvåra möjligheten för dig att få visum och vidare tillstånd att få åka in i landet. Dock är det nämnvärt att en individuell bedömning kommer att göras därav innebär det inte automatiskt att du nekas inresa.

Sammanfattning

Att du är tidigare dömd kan alltså ha en påverkan för inresa till de länder med ett visumkrav, jag kan dock inte svara på hur stor denna påverkan är då det görs en individuell bedömning i varje enskilt fall.

Jag hoppas dock att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Hälsningar,

Alexander Nejati

Alexander NejatiRådgivare