Vistas i Sverige utan uppehållstillstånd

Hej! Jag är gift och har barn med en Brasilianska. Hon ansökte om Uppehållstillstånd i juli. Vårt barn är 4 månader. Vi har nyligen fått den tråkiga nyheten att våran son har en sjukdom som gör att han kommer behöva regelbunden vård. Nu är min fru och vår son i Brasilien och väntar på hennes UT och jag är i Sverige för jag jobbar. Jag undrar huruvida min fru kan vänta på sitt Uppehållstillstånd här i Sverige så att vår son kan påbörja behandling.

Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Huvudregeln vad gäller att besöka Sverige under ansökningstiden för uppehållstillstånd finns i 5 kapitlet 18 § första stycket utlänningslagen. I denna paragraf står det att en utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om samt beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet. Detta innebär att en person som ansöker om uppehållstillstånd i Sverige inte får vistas i landet under ansökningstiden, om inte något undantag föreligger. Undantagen framkommer av 5 kapitlet 18 § andra stycket utlänningslagen.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare