Visning av spelkonsoller och spelinspirerad deko

Hej!

Jag ska ha en Tv-spelsutställning i slutet på november

som kommer äga rum på ett lokalt bibliotek i Norrköping

där spelskonsoler från 90-talet kommer visas upp,

samt dekor ifrån större spel som Mario och

Sonic. Nu undrar jag hur det ser ut i juridisk synpunkt

när det gäller att ställa ut tv-spel, samt att

skapa dekor/props som har samma miljö som tv-spelen

ifrån 90-talseran.

Ha en trevlig dag

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att ställa ut spelkonsoller kommer inte vara något problem, den rättighet som potentiellt skulle kunna finnas till utseendet av spelkonsoller utöver varumärken är mönsterskydd, vilket skulle hindra dig från att återskapa spelkonsollernas utseende. Att du har köpt eller på annat sätt förvärvat produkterna och nu använder dem som utställningsobjekt inkräktar inte på mönsterskyddet i det fall det skulle existera för konsollerna.

Frågan rörande dekor/props skulle kunna innebära ett inkräktande på varumärkesrättigheterna spelföretagen innehar. Att ja dekor inspirerat av Super Mario Bros. är oproblematiskt, men det skulle kunna vara om du inkluderar saker såsom men inte begränsat till: koopas, mario, blommor som kommer upp ur rör, bowser eller andra karaktärer som kan vara varumärkesskyddade i såväl pixelform som i mer nutida digital 3d form. Däremot så kan inte tex Nintendo hävda ensamrätt till den pixelerade bakgrund de använder i spelet, så länge som du inte använder en exakt replika vilket skulle kunna vara problematiskt, så kan du använda något som är bara inspirerat som du själv skapat så är detta att föredra då du då är riskfri.

Nu är också risken för att någon skulle inleda en process för varumärkesintrång mycket liten då du inte använder dessa i någon kommersiell verksamhet utan endast i artistisk och kulturellt viktig utsträckning och jag tror därför inte att du kommer att ha några problem med din utställning. Jag önskar dig lycka till, och skulle du ha några fler frågor så är du välkommen tillbaka till Lawline

Med vänlig hälsning

Björn GunnarssonRådgivare