Visning av hyreslägenhet

Jag ska säga upp min lägenhet. Det jag vet är att jag måste visa min lägenhet under lämplig tid. Dag eller kvällstid. För mig funkar det typ bara mellan kl 6-8 på morgonen. Vilket klockslag är det dagtid undrar jag då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har en skyldighet att låta visa upp din lägenhet när den är ledig till uthyrning enligt 12 kap. 26§ Jordabalken (hyreslagen). Det stämmer att det ska ske under lämplig tid. I lagen anges dock inte vilka klockslag som ska anses utgöra lämplig tid. Du har rätt att säga till din hyresvärd att vissa tider är olämpliga för dig om visning ska hållas.

I ditt fall vill jag uppmana dig att prata med hyresvärden för att kolla om det fungerar att hålla i visning under de tider som passar dig. Jag tolkar det som att du själv ska visa upp lägenheten. Om du känner dig bekväm med att hyresvärden själv går in i din lägenhet och håller i visningen skulle jag höra mig för om det vore möjligt, kanske vore det en enklare lösning för er båda.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Hanne NielsenRådgivare