Visitering på Gotlandsfärjan

Hej.

Jag läste nyligen i tidningen om passagerare med Gotlandsfärjan som blivit stoppade, visiterade, fått bil med väskor/packning genomsökta av polis med hund. Ingen misstanke om brott, ingen husrannsakan, ingen egentlig anledning, slumpmässigt utvalda passagerare etc. Frågan är vilka rättigheter polis och väktare som arbetar för hamnen har att göra detta? Kan jag som passagerare vägra visitation av mig, bagage och fordon. Ingen gräns passeras, men det är skyddat och inhängnat område tillhörande hamnen som är ISPS klassat.

/Gotlänningen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polis

Polis behöver laga stöd för att få utföra genomsökningar och visitera. De får även göra genomsökningar i förebyggande syfte (23 § polislagen). Detta gäller dock på allmänna platser och det skiljer sig lite ifrån vad som gäller inom ISPS-områden. ISPS-klassningen innebär dock att myndigheter får göra stickprover på alla lastenheter. ISPS-koden förutsätter att stickprover görs av last.

Kroppsvisitation och annan undersökning får utföras av en polisman, en tjänsteman vid Kustbevakningen eller annan särskilt utsedd person som förordnats av Polismyndigheten. (16 § lagen om sjöfartsskydd.)

Destination Gotland

Destination Gotlands uttrycker sig såhär på sin hemsida: "Terminalområdet innanför inpasseringen är skyddsområde enligt ISPS (International Ship and Port facility Security code). Kontroll och visitation kan utföras."

Region Gotland

Gotland.se skriver det här angående ISPS-klassificering och visitationer:

"För att säkerställa att vi, Region Gotland, hamnavdelningen, gör vad som åligger oss enligt regelverket har vi utarbetat skyddsplaner som beskriver vår organisation och hur vi planerat att hantera det dagliga (rutinmässiga) säkerhetsarbetet i hamnanläggningarna och vad vi gör om extraordinära situationer uppstår. Dessa planer har därefter godkänts av Transportstyrelsen, sjöfartsinspektionen.

Här på Gotland är det Visby, Klintehamn, Slite och Ronehamn som omfattas av ISPS. Som passagerare märker du kanske av ISPS genom att du kan bli uttagen för kontroll, visitation, av särskilt avdelad personal, normalt väktare. Det är ungefär som det fungerar på flyget, om än lite enklare."

Vägran av visitation

Om du vägrar en visitation kan personalen tro att du har något att dölja vilket kan leda till misstanke om brott. Då kan du bli förd till polisstation och bli visiterad och förhörd där. (10, 11, 19-22 § polislagen.) Den som vägrar att låta sig eller sin egendom undersökas, får avvisas eller avlägsnas från fartyget eller hamnanläggningen. (13 § lagen om sjöfartsskydd.) Du får alltså finna dig i att bli visiterad och att dina tillhörigheter blir genomsökta om de begärs av personal på ett område med ISPS-klassning. Det är bara en slumpmässiga genomsökningar för allas säkerhet.

Om du skulle ha några fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare