Är allemansrätten en lag och vart regleras dess innehåll?

Hej!

Är allemansrätten en lag eller förordning eller vad räknas det som?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är komplex eftersom allemansrätten är inskriven i den svenska grundlagen men i denna framgår inte vad allemansrätten innebär. Istället framgår det av andra lagar och sedvana vad som sätter gränserna för allemansrätten.

Vad är allemansrätten?

Allemansrätten är ingen egen lag i sig utan snarare en del av den fri-och rättigheter som gäller i Sverige genom grundlagen (regeringsformen). Av Regeringsformen ges uttryck för att "Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan" (2 kap 15§ 4 st. RF).

      Vidare finns det paragrafer i bland annat miljöbalken som ger allemansrätten dess innehåll ex att man inte får skräpa ner (15 kap. 26§ MB) men det finns även bestämmelser i Jordabalken och brottsbalken som fyller ut allemansrätten.

Sammanfattningsvis

Allemansrätten kan enklast sammanfattas som en paragraf under de fri-och rättigheter som följer av den svenska grundlagen (2 kap. 15§ 4 st. RF). Innehållet i själva allemansrätten och vad man får och inte får göra regleras dock i andra lagars paragrafer såsom Miljöbalken, Jordabalken, Brottsbalken etc.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare