Visitation i butik

Vilka personer får söka igeonom personlig egondom,och under vilka tillfällen?te.x väska, bil, jacka. får affärer eller något sånt kolla igenom din väska emot din vilja eller måste vänta på polis. kapitel och paragraf

skriv gärna med kaptel och pargraf och förklara så grundligt så möjligt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En grundläggande fri- och rättighet i Sverige är att vara skyddad mot kroppsliga ingrepp såsom kroppsvisitation detta framkommer av 2 kap. 6 § regeringsformen. Det vill säga att du som enskild inte utan lagstöd får bli visiterad förutom om personen samtycke. För att affärspersonal eller till exempel väktare ska ha en laglig rätt att utföra en visitation krävs det enligt polislagen 29 § st. 2 att de innan det har gjort ett envarsgripande.

Enligt rättegångsbalken 24 kap. 7 § får envar på bar gärning gripa den som begår brott på vilket fängelse kan följa. Den som envarsgripit en annan får då utföra en så kallad skyddsvisitation enligt polislagen 19 § st. 1 p. 1 för att söka efter vapen eller andra farliga föremål.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alvaro CastroRådgivare