Vilseledande prisuppgifter
Jag har egentligen 2 frågor.
Jag råkade ut för att i en webbutik lagt varor i varukorgen.
När jag sedan kom till kassan upptäckte jag att priset var ändrat.
I mitt fall var det ganska uppenbart det var över 2000 kr mer än när jag lade varorna i kundkorgen.
Min fråga är:
Har webbutiken rätt att ändra pris utan någon form av varning efter att man lagt en vara i kundkorgen?
Fick även se att samma butik kommer att införa digitala prisskyltar i sina fysiska butiker.
Även här har man för avsikt att göra prisjusteringar i realtid.
Med andra ord så skulle man även i den fysiska butiken kunna råka ut för att man lägger en vara i korgen eller vagnen med ett pris som när man kommer till kassan kan vara ett helt annat.
Svaret från butiken var att det får man räkna med att det kan bli så.
I vissa fall kan det säkert bli billigare.
Lawline svarar
Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Ur ett avtalsrättsligt perspektiv är ett utannonserat pris att se som ett utbud, inte ett anbud, således kan en kund inte kräva att få det priset, utan avtalsslutet sker vid den faktiska beställningen av varan.
Ur ett marknadsrättsligt perspektiv kan fel pris ses som vilseledande marknadsföring, vilket kan anmälas till konsumentsombudsmannen. Företaget riskerar då böter, men konsumenten har i normalfallet inte rätt till ersättning.
Kontentan är att misstag givetvis kan ske, men om det är något som sker systematiskt är det inte ok.
Med vänlig hälsning,