Villkorade köp av fastighet

Vår son och hans fru har köpt vår fastighet för 85 % av tax.värdet. Hon äger 20 % och Han äger 20 %. 60 % är förskott på arv. Villkoret för köpet och förskott på arvet var att det skrevs ett äktenskapsförord dem emellan. Köpet gjordes den 3 juli och trots påstötning om överenskommelsen har inget äktenskapsförord skrivits. Kan vi häva köpet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om villkorade fastighetsköp finns i jordabalken. Genom en motsatsvis läsning av lagen kan det konstaterats att villkor för att fastighetsköpet ska bestå får uppställas, och att sådana får göras gällande i två år efter den dag då köpehandlingen upprättades (4 kap. 4 §). Ett villkor om äktenskapsförord som infördes i juli är alltså gällande, och ni bör således kunna häva köpet om er son och hans fru inte skriver ett sådant inom den avtalade tiden.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare