Uppsägningstid vid uthyrning av privat bostad

Vi har skrivit på ett avtal för att hyra en sommarstuga under några månader. I avtalet står det två månaders uppsägningstid, men nu läste jag att enligt privatuthyrningslagen så får man egentligen bara ha en månads uppsägning. Vi har nu sagt upp stugan en månad innan datum för inflytt. Så det jag undrar är vad som gäller med uppsägningstiden då. Vi sa upp den 25/7, inflytt skulle ha varit 26/8. Har jag förstått det rätt att vi då egentligen bara är skyldiga att betala hyra för 26/8 - 31/8?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandling av ditt fall är lag om uthyrning av egen bostad.

Rättsläget

Enligt 2 § lag om uthyrning av egen bostad gäller inte avtalsvillkor som i jämförelse med lagen är till nackdel för hyresgästen. Annorlunda uttryckt är sådana avtalsvillkor som ger hyresgästen en sämre ställning utan verkan mot hyresgästen. Ifrågavarande lag ställer ett så kallat minimiskydd för hyresgäster.

Avtalsvillkor som understiger lagens miniminivå gäller alltså inte, och då gäller vad som står i lag om uthyrning av egen bostad.

Uppsägningstid

Enligt 3 § 2 st. lag om uthyrning av egen bostad får hyresgästen säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast en månad från uppsägningen.

Om hyresgästen säger upp hyresavtalet den 1/8, så upphör hyresavtalet vid månadsskiftet mellan februari och mars, alltså 30/2–1/3.

Sammanfattning och råd

Ett avtalsvillkor om en uppsägningstid av två månader gäller inte mot hyresgästen eftersom den strider mot det minimiskydd som lagen upprätthåller. Om inget annat har avtalats upphör hyresavtalet att gälla vid månadsskiftet månaden efter att du sagt upp hyresavtalet att upphöra.

Hur mycket ni skulle vara skyldiga att betala beror på vad som står i kontraktet, exempelvis om du är tvungen att betala en månad i förtid.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare