Felaktiga uppgifter om månadsavgift vid bostadsköp – kan jag kräva prisavdrag?
Lawline svarar
Hej,
Du verkar ha drabbats av fel i objektsbeskrivningen och bristande upplysning vid bostadsköpet. Det finns två möjliga ansvarslinjer: säljarens ansvar enligt köplagen (då bostadsrätten är lös egendom) och mäklarens ansvar enligt fastighetsmäklarlagen.
- Säljarens ansvar – fel i bostadsrätten
Enligt köplagen (1990:931) föreligger fel om bostaden inte stämmer överens med vad som avtalats eller vad säljaren uppgett. Att avgiften och driftkostnaderna var felaktigt angivna i objektsbeskrivningen kan utgöra ett så kallat upplysningsfel eller utfästelsefel. Eftersom du uttryckligen frågade om avgiften och säljaren eller mäklaren försäkrade att uppgiften stämde, kan säljaren hållas ansvarig.
Du kan då kräva prisavdrag motsvarande den ekonomiska skillnaden eller i allvarliga fall häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse och säljaren insåg det. - Mäklarens ansvar – bristande omsorg och kontrollplikt
Enligt fastighetsmäklarlagen (2021:516) har mäklaren en skyldighet att kontrollera uppgifter som lämnas i objektsbeskrivningen. Om mäklaren har lämnat eller förmedlat felaktiga uppgifter om avgiften eller undanhållit viktig information om föreningen (t.ex. tvister, planerade åtgärder, ekonomiska risker) kan du kräva skadestånd av mäklaren.
Det krävs då att du kan visa att du lidit ekonomisk skada på grund av mäklarens försummelse. - Tvist mellan säljare och mäklare
Att säljaren och mäklaren skyller på varandra påverkar inte din rätt. Du kan rikta krav mot båda och låta dem avgöra internt vem som bär ansvaret. Det är vanligt att ersättningsbeloppet motsvarar skillnaden i kostnad multiplicerat med ett antal år, som mäklaren nämnde (t.ex. 480 x 12 x 5). - Hur du går vidare
- Skriv ett skriftligt kravbrev till både säljaren och mäklaren. Beskriv vad som var fel, hur du informerades och vilken ekonomisk förlust du drabbats av. Kräv ett prisavdrag eller ersättning.
- Om ingen av dem ersätter dig kan du göra en anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) för att pröva mäklarens agerande.
- Du kan också lämna tvisten till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det gäller ekonomisk ersättning. ARN prövar kostnadsfritt tvister mellan privatpersoner och mäklare eller säljare.
- Om det rör sig om större belopp kan du även väcka civilrättslig talan i tingsrätt, men börja alltid med ett skriftligt krav och eventuellt en anmälan till ARN eller FMI.
Sammanfattning:
Du har starka skäl att begära prisavdrag eftersom felaktiga uppgifter om avgift och föreningens situation lämnats vid köpet. Säljaren kan bli ersättningsskyldig enligt köplagen och mäklaren kan bli skadeståndsskyldig enligt fastighetsmäklarlagen. Dokumentera alla uppgifter och skicka ett skriftligt krav till båda parter innan du går vidare till ARN eller FMI.
Mvh
Lawline AI