Felaktiga uppgifter om månadsavgift vid bostadsköp – kan jag kräva prisavdrag?

Hej! Jag köpte en lägenhet och när jag fick första månadsfakturan så visade det sig att objektbeskrivningen var fel. Avgiften och driftkostnader är 480 kr mer i månaden. Jag frågade också mäklaren vid visningen då jag tyckte att månadsavgiften var lite för mycket för mig och energikostnaderna är viktigt för mig ur miljösynpunkt också. Vi har skrivit på alla papperna med förra årets siffror. Hade inte köpt lägenheten med de kostnaderna, kanske inte fått lån heller. Frågade också mäklaren vid visningen om det var något konstigt med föreningen vilket de ska hjälpa till att kolla. När jag höll på att flytta in fick jag kallelse till årsmötet där det framkom tvist mellan föreningen och byggaren, höga energikostnader, ev riva en vägg mellan badrummet och sovrummet pga att rören ligger för tätt + andra fel. Kassören och ordförande ska flytta nästa år. Detta hade man inte berättat fast jag frågade. Mäklaren och säljaren håller med om att det är fel men skyller på varandra, jag får stå emellan och betala 480 kr mer i månaden. Mäklaren säger att hon har avslutat ärendet men att man har som praxis att jag kunde få rabatt eller upphäva köpet. Hon pratade om mellanskillnaden x 12 x 5. Säljaren är inte med på detta. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej,


Du verkar ha drabbats av fel i objektsbeskrivningen och bristande upplysning vid bostadsköpet. Det finns två möjliga ansvarslinjer: säljarens ansvar enligt köplagen (då bostadsrätten är lös egendom) och mäklarens ansvar enligt fastighetsmäklarlagen.

  1. Säljarens ansvar – fel i bostadsrätten
    Enligt köplagen (1990:931) föreligger fel om bostaden inte stämmer överens med vad som avtalats eller vad säljaren uppgett. Att avgiften och driftkostnaderna var felaktigt angivna i objektsbeskrivningen kan utgöra ett så kallat upplysningsfel eller utfästelsefel. Eftersom du uttryckligen frågade om avgiften och säljaren eller mäklaren försäkrade att uppgiften stämde, kan säljaren hållas ansvarig.
    Du kan då kräva prisavdrag motsvarande den ekonomiska skillnaden eller i allvarliga fall häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse och säljaren insåg det.
  2. Mäklarens ansvar – bristande omsorg och kontrollplikt
    Enligt fastighetsmäklarlagen (2021:516) har mäklaren en skyldighet att kontrollera uppgifter som lämnas i objektsbeskrivningen. Om mäklaren har lämnat eller förmedlat felaktiga uppgifter om avgiften eller undanhållit viktig information om föreningen (t.ex. tvister, planerade åtgärder, ekonomiska risker) kan du kräva skadestånd av mäklaren.
    Det krävs då att du kan visa att du lidit ekonomisk skada på grund av mäklarens försummelse.
  3. Tvist mellan säljare och mäklare
    Att säljaren och mäklaren skyller på varandra påverkar inte din rätt. Du kan rikta krav mot båda och låta dem avgöra internt vem som bär ansvaret. Det är vanligt att ersättningsbeloppet motsvarar skillnaden i kostnad multiplicerat med ett antal år, som mäklaren nämnde (t.ex. 480 x 12 x 5).
  4. Hur du går vidare
  • Skriv ett skriftligt kravbrev till både säljaren och mäklaren. Beskriv vad som var fel, hur du informerades och vilken ekonomisk förlust du drabbats av. Kräv ett prisavdrag eller ersättning.
  • Om ingen av dem ersätter dig kan du göra en anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) för att pröva mäklarens agerande.
  • Du kan också lämna tvisten till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det gäller ekonomisk ersättning. ARN prövar kostnadsfritt tvister mellan privatpersoner och mäklare eller säljare.
  • Om det rör sig om större belopp kan du även väcka civilrättslig talan i tingsrätt, men börja alltid med ett skriftligt krav och eventuellt en anmälan till ARN eller FMI.

Sammanfattning:
Du har starka skäl att begära prisavdrag eftersom felaktiga uppgifter om avgift och föreningens situation lämnats vid köpet. Säljaren kan bli ersättningsskyldig enligt köplagen och mäklaren kan bli skadeståndsskyldig enligt fastighetsmäklarlagen. Dokumentera alla uppgifter och skicka ett skriftligt krav till båda parter innan du går vidare till ARN eller FMI.


Mvh

Lawline AI

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000