FrågaAVTALSRÄTTGåva07/03/2016

Villkorad gåva

Min sambo fick för ett antal år sedan ett hus av sin far som vi bor i sedan 2009. Nu är huset för litet men vi kan enligt hennes far inte sälja huset då det i gåvobrevet står " fastigheten får ej överlåtas, intecknas, pantsättas eller uthyras utan samtycke av mig. Villkoren skall gälla i tio år från denna dag" detta är skrivet 2009 och innebär då vad jag förstår att vi varken kan sälja huset eller bygga ut det då vi inte får pantsätta eller inteckna det? Måste vi vackert vänta i tre år till?

Vi får inte rum som det är nu då vi har två barn som inte fanns 2009.

/e

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det gäller föreskrifter och villkor gällande gåva är dessa som huvudregel bindande. Även när det gäller fast egendom. Jämför 4 kap 29 § samt 4 kap 3 § Jordabalken (1970:994) (JB). 4 kap 3§ JB ska tolkas motsatsvis, dvs. villkor som gäller förbud mot bland annat överlåtelse ska finnas med i gåvoavtalet för att vara giltigt.

Det finns en liten möjlighet för er att få bygga ut huset. Detta är att genom tillämpning av 36 § Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL). Då bör ni ange att villkoren som nämns är oskäliga. Detta om avtalet alltför starkt inskränker din handlingsfrihet. Dock ska nämnas att 36 § AvtL tillämpas väldigt restriktivt i rättspraxis.

Det andra alternativet, om det är möjligt, är att få samtycke av din sambos far.

Slutsats: Er enda möjlighet, utöver att få samtycke från er sambos far, att få bygga ut rummet är alltså att förklara villkoret ogiltigt på grund av att det är oskäligt. Detta är något som dock kan vara komplicerat att få igenom.

Vill du ha ytterligare rådgivning för att få hjälp med driva ärendet vidare rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Johan HåkanssonRådgivare