FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/05/2018

Villkor för att beslagta egendom?

Min 15-åriga son blev visiterad av poliser som beslagtog hans cigaretter. Han hade 10 paket i fickorna. Får de göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I 27 kap 1 § rättegångsbalken framgår det att föremål som skäligen kan antas ha betydelse för utredning om brott får tas i beslag. Bestämmelsen gör ingen skillnad på vem som äger egendomen. Polisen har alltså i utredningssyfte rätt att beslagta din sons cigaretter för att utreda en brottsmisstanke.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänliga hälsningar,

Yekta KeskinRådgivare