Vill inte att gåva till barn ska räknas som förskott på arv

Hejsan!

Efter diskussion med mina vänner vill vi ha klarhet i denna fråga. Vi är två makar med två gemensamma barn. Kan vi hjälpa/ge ekonomiskt stöd till bara ett av barnen och inget till det andra? Räknas det inte som ett förtida arv. Kan man t.ex. skänka en stor summa pengar bara till det ena barnet och inte ge något alls till det andra? Kan man som makar dela sin förmögenhet som man vill mellan de gemensamma barnen medan man är i livet?

MVH / Ingrid

Lawline svarar

Hej Ingrid, och tack för din fråga.

I 6 kap. 1 § ärvdabalken anges att vad arvlåtaren under sin livstid gett till en bröstarvinge ska avräknas som förskott på bröstarvingens arv efter arvlåtaren, om inget annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Detta innebär att huvudregeln är att det räknas som ett förtida arv om du och din make skänker en stor summa pengar till ert ena barn, men ingenting till det andra. För att undvika att gåvan ska räknas som ett förtida arv kan ni upprätta ett gåvobrev där ni uttryckligen anger att gåvan inte ska avräknas som förskott på framtida arv efter er.

Ni kan alltså dela er förmögenhet precis så som ni själva vill mellan era gemensamma barn medan ni är i livet, men om ni inte vill att gåvorna ska räknas som förskott på arv bör ni ange detta i gåvobrev.

Om ni vill ha hjälp att upprätta ett juridiskt korrekt gåvobrev är ni välkomna att göra detta via Lawline's avtalstjänst: http://lawline.se/avtal/gavobrev.

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare