Vilket straff kan man få för försök till misshandel och grov stöld?

Hej min dotter sitter i häktet för misstanke om försök till misshandel sen står det grov stöld i tidningen men jag har fått uppfattning om att det handlar om en mobiltelefon. Hon har även på sig utpressning. Vad kan hon dömas för? Och hur ser straffet ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Jag tolkar din fråga som att din dotter redan är dömd för utpressning och jag kommer därför inte att beröra det närmare i den här frågan.

Vad kan hon dömas för?
Det beror helt på vad hon har gjort. Men om hon har gjort sig skyldig till försök till misshandel kan hon dömas för det. Har hon gjort sig skyldig till grov stöld kan hon även dömas till det. Är det så att hon har gjort sig skyldig till båda gärningarna kan hon dömas för båda och har hon gjort sig skyldig till något annat brott kan hon dömas för det.

Vilket straff kan hon få?
För försök till misshandel kan hon dömas till fängelse mellan 14 dagar till två år, enligt 23 kapitlet 1 §, 3 kapitlet 11 § och 3 kapitlet 5 § brottsbalken.

För grov stöld kan hon dömas till fängelse mellan sex månader till sex år, enligt 8 kapitlet 4 § brottsbalken.

Med de detaljer som framkommit i frågan är det svårt att avgöra hur allvarligt en domstol kommer anse att handlingarna är och därför kan inte en mer exakt bedömning om straffet göras.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare