Vilket straff kan man få för att ha dragit någon i håret?

Hej!

Idag jag och en annan tjej bråkade och vi både är 08. Vi tjafsade först sen så kallade hon mig för hora fast på arabiska och jag blev arg på henne så jag drog i hennes hår i willys. Hon har polisanmält mig nu och jag undrar om vad min straff kan bli.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som om ni båda är födda år 2008, och därmed är 14 år eller fyller 14 i år. I Sverige blir man straffmyndig när man fyller 15 år. Det innebär att om du är 14 år kan du inte få något straff, även om du har begått ett brott. Du behöver alltså inte oroa dig för att du ska få något typ av straff i det här fallet trots att din vän har polisanmält dig.

Om du hade varit över 15 år hade du kunnat få ett straff. Att dra någon i håret kan utgöra misshandel. För att en handling ska vara misshandel krävs att du har orsakat en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta (3 kap. 5 § Brottsbalken). Att dra någon i håret har troligtvis orsakat smärta och det innebär därför att din handling kan vara misshandel. Om personen som blivit misshandlad inte behöver uppsöka sjukhus räknas det oftast som en ringa misshandel (vilket är mindre allvarligt än "vanlig" misshandel) och straffet för ett sådant brott kan som högst bli 6 månaders fängelse eller böter (3 kap. 5 § Brottsbalken). Det är ovanligt att man döms till fängelse för ringa misshandel och är man under 18 år får man dessutom oftast betydligt lägre straff än om man är äldre.

Jag tycker inte du ska oroa dig allt för mycket över att du har blivit polisanmäld av din kompis. Du kommer inte att få något straff eftersom du är under 15 år. Prata med din kompis och be om ursäkt så kommer det troligtvis att lösa sig mellan er.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänlig hälsning,
Evelina OlssonRådgivare