Vilket skadeståndsansvar har en hundägare vid skador på katt

Hej.

Min hund hamnade i konflikt med grannkatten på min tomt och det ledde till att katten avled pga av hunden.

Kattägare kräver att jag ersätter följande:

Kremering

Fraktkostnad

Minnessten och begravning

Utebliven inkomst pga av sjukskrivning för att att katten dog.

GPS halsbandet och resterande belopp på kattens försäkring.

Idmärkning

Samt kattens värde, vaccination och idmärkning.

Är det rimligt att jag ska ersätta allt detta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Strikt ansvar för hundägare

Hundägare har ett strikt ansvar för sina hundar, det medför att en skada som har orsakats av en hund ska ersättas av dess ägare, även om han eller hon inte har vållat skadan (19 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter). Det innebär således att du har ett strikt ansvar för skador som din hund orsakar annan.

Vilka skador ska du ersätta?

Det innebär att du åläggas skadeståndsskyldighet och du ska betala skadestånd för sakskadan (eftersom ett djur är en sak i lagens mening) utifrån kattens värde, dvs. vad det kostar att införskaffa en ny katt för grannen. Om din hund även gjorde sönder kattens GPS-halsband, ska du även betala återanskaffningsvärdet för denna, dvs. vad det hade kostat att införskaffa ett motsvarande GPS-halsband i fråga om ålder och skick (5:7 1 st. p.1 Skadeståndslag (1972:207) (SkL))

Grannen har även rätt till annan kostnad till följd av skadan (5:7 1 st. p.2 SkL), det kan vara andra utgifter och kostnader med anledning av skadan på katten, ex. utgifter som grannen vidtagit för att begränsa kattens skador i samband med att din hund bet katten, som transport och kostnader för veterinär.

Grannen har i regel inte rätt att få ersättning för inkomstförlust vid sakskador (5:7 1 st. p.3 SkL).

Det betyder att din Granne enligt skadeståndslagens regler inte har rätt till kostnaderna för kremering, minnessten och begravning, utebliven inkomst, id-märkning eller vaccination.

Om du har en djurförsäkring alternativt en ansvarsförsäkring för din hund kan det medföra att skadorna kan betalas ut på så sätt. Du kan i isåfall kontakta ditt försäkringsbolag och kolla vad som gäller just för dig.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Victoria StrömRådgivare