Blir jag skadeståndsskyldig för skador som min katt orsakar i grannens lägenhet?

Hej! Vår katt försvann under påsken. Det visade sig att vår granne hade stängt in honom i sin lägenhet. Det uppdagades när de kom hem efter en vecka. Nu kräver granne oss på pengar för kemtvätt av textilier och städning av lägenhet. Grannen har flera gånger ringt på och hotat oss på pengar, samt lämnat brev i brevlådan. De har även lämnat in skrivelse till vår bostadsrättsförenings styrelses om att vi inte betalar skadestånd till dem. Det hela är mycket obehagligt. Vad gäller? Med vänlig hälsning M

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått dig rätt så blev din katt inlåst i din grannes lägenhet och nu kräver din granne att du ska betala för städning av lägenheten. Jag uppfattar det som att det har uppkommit någon viss typ av skada i lägenheten och att det är därför grannen behöver rengöra den. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter och Skadeståndslagen (SKL).

Kan jag bli ansvarig över skador som min katt har orsakat?

I Lagen om tillsyn över hundar och katter regleras kattägares ansvar. Katter ska hållas under tillsyn och skötas på ett sätt som förebygger att de orsakar skador eller andra avsevärda olägenheter, 1 § Lagen om tillsyn över hundar och katter. Till skillnad från hundägare har kattägare dock inget strikt ansvar över sina katter. Detta innebär att kattägare endast ansvarar för skador som katten orsakat om ägarens vårdslöshet i omsorgen och tillsynen av djuret har orsakat skadan och denna bedömning görs enligt 2 § SKL. Huruvida du har varit vårdslös i just denna situation är svårt för mig att säga då flera faktorer väger in, som exempelvis om katten flera gånger smitit in i grannens lägenhet eller om det handlar om en innekatt och dörren ut har lämnats öppen. Om detta inte har hänt tidigare och du har försökt förhindra att katten smiter ut men den ändå har råkat smita ut genom en dörrspringa skulle detta kunna vara omständigheter som pekar mot att du inte har varit vårdslös. Är det en utekatt så har ägaren begränsade möjligheter för att förhindra skador som katten orsakar och har det inte funnits skäl för dig att misstänka att katten orsakat skador innan pekar detta också mot att du inte har varit vårdslös.

Jag rekommenderar dig att försöka prata med grannen för att reda ut detta. Du kan behöva ansvara för de skador din katt har orsakat men endast om det är så att du själv har varit vårdslös.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare