Granne låter sin hund gå in på vår tomt - är jag skadeståndsansvarig om min hund attackerar den?

Vi har problem med att grannens hund som alltid är lös smiter in på vår tomt. Vi har en tik som inte gillar andra tikar och är rädd för att hon ska gå till försvar av sin tomt. Vi har ett flertal gånger påtalat detta för grannen som ej lyssnar utan säger bara att hans hund är så snäll och låter sin hund springa vind för våg iaf. Vad händer om vår hund attackerar den andra hunden som smitit in på vår tomt och inte har sin ägare i närheten? Blir vi skyldiga till att stå för skadorna på den andra hunden då trots att vi har koll och håller vår hund på vår tomt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Din fråga gäller tillsyn över hundar samt skadeståndsansvar. Detta regleras primärt i lagen om tillsyn över hundar och katter (HundL) samt skadeståndslagen (SkL).

Ägares ansvar över hundar:

Hundar ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter (se 1 § HundL).

Det är alltså enbart ägaren som ansvarar för sin hund. Om det är som du säger att grannen låter hunden fara runt trots att ni har påpekat att det kan resultera i att er tik attackerar hunden kan det möjligen vara så att grannen missköter sin tillsyn över sin hund.

Detta innebär dock också att ni har ett ansvar att se till att er tik inte attackerar er grannes hund.

Skadeståndsansvar:

En skada som orsakas av en hund ska ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan (se 19 § HundL).

Detta innebär att det finns ett strikt skadeståndsansvar för hundägare. Om din grannes hund skulle komma in på er tomt och blir attackerad av er tik är ni skadeståndsskyldiga.

Hundar anses vara egendom i svensk lag. Ni blir då skadeståndsskyldiga för sakskada.

Det är dock så att skadestånd med anledning av sakskada kan jämkas, om vållande på den skadelidandes sida har medverkat till skadan (se 6 kap. 1 § 2 st. SkL).

Eftersom din granne potentiellt kan anses missköta sin tillsyn över sin hund, och vi antar att din tik attackerar hunden när den är på er tomt, kan skadestånd potentiellt jämkas.

Detta är dock inte någon önskvärd situation för antingen dig eller din granne. Jag rekommenderar därför att ni har ett seriöst samtal om den potentiella skadan som kan förekomma. Om detta inte leder någonstans kan du rapportera din granne till länsstyrelsen. Länsstyrelsen kan meddela förelägganden, eller till och med hundförbud, som behövs för att förebygga skada eller avsevärd olägenhet (se 8 § HundL). Du bör hitta en sida med titeln “Tillsyn över hundar och katter” på deras hemsida där det finns ytterligare information.

Sammanfattning:

Om din hund skadar din grannes hund blir du som ägare skadeståndsansvarig. Om din granne anses vara bristfällig i sin tillsyn kan skadeståndet jämkas. För att undvika detta rekommenderar jag tydlig kommunikation med grannen och eventuellt ett samtal med länsstyrelsen i ditt område.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor. Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare