Vilket lands lag ska tillämpas vid arv?

Hej. Jag har både Svenskt och Polsk medborgarskap, min farmors bror har dött kan jag på något sätt ärva hans skulder om jag bor i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågan om vilket lands regler som ska tillämpas vid arvsrättsliga frågor avgörs enligt huvudregeln av den så kallade nationalitetsprincipen. Den framgår av IDL 1:1 och innebär att det är den avlidnes nationalitet som är avgörande. Från denna huvudregel finns det vissa undantag i samma lag.

Av det du har beskrivit ovan är det således dessvärre inte möjligt att besvara frågan. Allmänt gäller dock att det avgörande är din farmors brors medborgarskap som är avgörande. Undantag finns för till exempel vissa slag av fast egendom, då är det avgörande var egendomen finns.

Enligt polsk lag är min uppfattning att man kan ärva skulder.

Lawline RådgivareRådgivare