Vilket dokument bör upprättas för att behålla sin egendom vid separation?

Har 2 barn som gemensamt äger 2 bostadsrätter. Vilket dokument skall upprättas så att dom inte riskerar att ex.vis en framtida partner, vid separation , blir berättigad till hälften av bostadsrätterna?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Äktenskapsbalken (ÄktB) är tillämplig lag för din fråga.

Vad innebär enskild egendom?

Som utgångspunkt är att all egendom ett gift par äger utgör giftorättsgods och delas lika mellan makarna vid en eventuell separation (10 kap. 1 § ÄktB). För att förhindra detta kan makarna upprätta ett äktenskapsförord som föreskriver att all egendom eller viss egendom istället ska utgöra enskild egendom.

Hur blir egendom enskild?

Att egendom ska utgöra enskild egendom kan föreskrivas genom ett äktenskapsförord mellan makarna. Egendom kan också göras till enskild egendom genom att den ena maken mottar gåva, testamente eller arv som givaren föreskriver ska vara makens enskilda egendom (7 kap. 2 § ÄktB).

Ingen egendom kan automatiskt bli enskild egendom. Det måste bestämmas genom äktenskapsförord mellan makarna eller av en givare vid gåva, testamente eller arv.

Vilket dokument bör upprättas?

Att bostadsrätterna ska vara enskilda är inget som dina barn själva kan bestämma över helt. Om du äger bostadsrätterna och ger dem som gåva till dina barn kan du föreskriva att bostadsrätterna ska vara enskild egendom och på så sätt skyddas vid en framtida eventuell separation.

Det andra alternativet för att göra egendom till enskild egendom är att makarna tillsammans upprättar ett äktenskapsförord där de föreskriver att antingen all egendom eller viss del av egendomen ska vara enskild. Ett äktenskapsförord är möjligt att upprätta via Lawline. Den tjänsten hittar du här!

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare