FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/11/2018

Vilket brott begår en person vars företag säljer s.k. ”fusktjänster” till elever?

Vilka brott begår en person vars företag officiellt är ämnat åt att endast hjälpa elever igenom studierna, men som i själva verket sysslar med att sälja fusk tjänster åt elever?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det brottet som ligger närmast till hands i din fråga är enligt mig det något udda brottet medhjälp till osann försäkran (15 kap 10 § Brottsbalken). Detta brott innebär att någon lämnar en osann utsaga i en skriftlig handling. Ett exempel på detta är att skriva under med sitt namn vid ett provtillfälle och försäkra på heder och samvete att man inte får hjälp utifrån, trots att man i själva verket de facto får det (via ett företag som exempelvis talar till dig i en minimal hörsnäcka). Eleven i fråga begår då (som gärningsman) brottet osann försäkran medan personerna bakom företaget begår ett medhjälp till detta brott. Viktigt är dock att detta brott endast går att dömas för när eleven enligt lag måste skriva under på "heder och samvete". Detta är numera fallet vid till exempel en skrivning av högskoleprovet, efter en nyligen genomförd lagändring på området.

Då det i din fråga handlar om ett företag som bedriver den här typen av "skum" fuskverksamhet ligger det också i sakens natur att det kan bli fråga om en hel del ekonomisk brottslighet såsom exempelvis bokföringsbrott och penningtvättsbrott.

Värt att tillägga är även att straffet för personerna bakom företaget som begår medhjälpen till den osanna försäkran kan bli klart högre än för "eleven" som ju är den egentliga gärningsmannen i sammanhanget. Handlar det om en omfattande näringsverksamhet är det också rimligt att tänka sig att brottet kommer bedömas som grovt (15 kap 10 § andra stycket Brottsbalken).

Hoppas du känner att du fått ett bra svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare