Vilket ansvar har bostadsrättshavare respektive bostadsrättsföreningen vid skador?

Hej!

Jag bor i en bostadsrättsförening och har frågor kring rör/avlopp/ledningar, alltså sådana om vi inte ser i lägenheten utan som ligget under golvet, t.ex. i badrum.

Om något av ovan går sönder och orsakar läcka, vems ansvar är det då? Föreningens eller bostadsrättsinnehavarens.

Kan föreningen i sina stadgar på något godkänt sätt avsäga sig ansvaret för något av ovan?

Vänligen,

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Enligt bostadsrättslagens 7 kap 12 § ansvar inte bostadsrättshavaren för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten samt ventilationskanaler, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Bostadsrättshavaren svarar dock för reparationer på grund av brand- eller vattenledningsskada om skadan uppkommit genom egen vårdslöshet eller försummelse eller om det uppkommit av vårdslöshet eller försummelse av någon annan i hushållet, av gäst mfl.

Bostadsrättshavaren står enligt bostadsrättslagen 7:12 för det så kallade inre underhållet. Vad detta är preciseras inte, varför flera gränsdragningsproblem kan uppkomma (prop 1990/91:92 s 201). Det är därför lämpligt att föreningen i sina stadgar preciserar vad som skall hänföras till det inre underhållet, varför jag råder er att ta en titt i dessa för att se vad som är föreningens respektive bostadsrättshavarens ansvar. I propositionen nämner man att rummens golv, väggar och tak, inredningen i rummen, glas och bågar i fönster samt lägenhetens inner och ytterdörrar i regel räknas till lägenheten, vilket innebär att det är bostadsrättshavarens ansvar. De säger också att det till lägenheten kan höra vissa ledningar av olika slag.

Bestämmelsen är dispositiv, vilket innebär att bostadsrättsföreningen kan bestämma annat i sina stadgar. Ansvarsfördelningen får dock inte genom stadgarna ändras till medlemmarnas nackdel.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare