Vilket anskaffningsvärde används för fastighet anskaffad före 1952?

Försäljning av fastighet - värdeår/byggnadsår 1929. Vid beräkning av reavinst utan att det finns ett angivit inköpspris - det räknas väl då enligt ngn schablon? Fann i tidigare svar från er 2015 "Om detta förvärv skedde innan 1952 kan du välja att använda 150 % av taxeringsvärdet för år 1952 (45 kap. 28 § IL). " Har det ändrats till att utgår från 1974 istället? Reavinstskatten är väl 22 % på vinsten av en försäljning efter borttag av Omkostnadsbeloppet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga återfinns i inkomstskattelagen (IL).

I skatterättsligt hänseende kan en fastighet aldrig ha anskaffats före år 1952. Din fastighet som är förvärvad 1929 kommer alltså anses anskaffad år 1952 (se 45 kap. 28 § första stycket IL). Fortfarande gäller att man som anskaffningsutgift får använda 150% av taxeringsvärdet för år 1952, detta har alltså inte ändrats till 1974, (se 45 kap. 28 § andra stycket IL).

Det stämmer som du säger att skatten på en kapitalvinst vid försäljning av en privatbostadsfastighet är 22%. Denna procentsats fås fram genom att det i 45 kap. 33 § första stycket IL stadgas att 22/30 av kapitalvinsten på en privatbostadsfastighet ska tas upp till beskattning. Den kvoterade kapitalvinsten beskattas sedan i vanlig ordning med 30% (se 65 kap. 7 § IL), vilket sammanslaget resulterar i en kapitalvinstbeskattning på 22%. Precis som du säger dras omkostnadsbeloppet av i kapitalvinstberäkningen när själva kapitalvinsten ska beräknas (se 44 kap. 13 § IL).

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare