Utländsk kapitalvinst och deklaration för begränsat skatteskyldig person bosatt utomlands

Hej, Jag behöver råd om hemflytt till Sverige och eventuella skatteimplikationer. Jag bor i Singapore sedan juli 2015 (stadigvarande) och planerar att flytta tillbaka i juli nästa år, 2025. Jag har besparingar och aktier som jag intjänat och betalat skatt för här under anställningen i Singapore. Jag ämnar att sälja av aktieinnehavet innan flytten, samt växla till svenska kronor. Som jag förstår det så kan jag blir skatteskylidig om jag gör det efteråt. Jag vill dock ändå dubbelkolla om Skatteverket kan göra anspråk på dessa pengar och om behöver jag deklarera för det jag för över till Sverige innan hemflytten? Som en sidonotis så deklarerar jag och betalar skatt varje år i Sverige då jag hyr om mitt tidigare bostad där. Min nuvarande status enligt Skatteverket är begränsat skatteskyldig. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! Jag kommer att använda mig av Inkomstskattelagen (IL) för att besvara din fråga.

Kapitalvinster för begränsat skatteskyldig person
Försäljning av aktieinnehav räknas enligt 41 kap. 1-2 §§ IL som kapitalvinst. Kapitalvinster du gör utomlands som inte har någon koppling till Sverige, när du är begränsat skatteskyldig, ska inte beskattas i Sverige eftersom det inte finns med i uppräkningen av vad en begränsat skatteskyldig person ska bestkattas för (3 kap. 18 § IL). Om du säljer aktierna innan du flyttar till Sverige kommer de därför inte att beskattas. Om du däremot köpte de aktierna i Singapore medan du fortfarande var bosatt i Sverige kan läget bli annorlunda. Om aktieinnehet i Singapore helt avsaknar någon form av koppling alls till Sverige är det däremot lugnt!

Förmögenhetsskatt och deklarationer
Sverige avskaffade även förmögenhetsskatten 2007. Det betyder att dina sparpengar och tillgångar, så länge de är beskattade korrekt i Singapore och du för över dem till Sverige efter försäljning, inte kommer att beskattas som sådana. Du behöver inte betala skatt på dina sparade pengar som du flyttar till Sverige. I deklarationen ska även endast skattepliktiga inkomster tas upp (31 kap. 2 § andra punkten SFL), därför behöver du inte deklarera vinsten på aktierna från Singapore.

Det är dock alltid viktigt att spara dokumentation som visar att kapitalet är beskattat i Singapore. Om Skatteverket skulle begära information om dessa pengar vid ett senare tillfälle, kan du bevisa att de är beskattade och tillhör din förmögenhet. Observera även att när du flyttar tillbaka till Sverige kommer din skattesituation att förändras till obegränsad skattskyldighet, och då måste du deklarera alla inkomster, inklusive kvarstående inkomster från Singapire om du har några kvar.

Sammanfattning

- Sälj aktierna innan du flyttar tillbaka till Sverige om du vill undvika svensk kapitalvinstskatt på dem.

- Pengar du överför till Sverige (efter försäljning medan du är begränsat skatteskyldig) kommer inte att beskattas i Sverige så länge de är beskattade i Singapore.

- Du behöver inte deklarera själva överföringen av dina besparingar till Sverige, men spara dokumentation på att dessa pengar är intjänade och beskattade i Singapore.

- När du flyttar tillbaka till Sverige och blir obegränsat skattskyldig, kommer du att vara skattskyldig för alla inkomster globalt, men inte för redan intjänade och beskattade tillgångar.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Jag kan även sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt. Lycka till med din hemflytt!

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare