Vilken vård kan man söka i annat län?

Kan min son bosatt i Västernorrland söka vård i Västerbotten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Du kan välja vårdcentral och sjukhus helt själv när du söker vård, detta gäller för all öppen vård, även specialiserad öppenvård. Öppenvård innebär att du inte läggs in på sjukhuset.

Patientavgiften däremot kan skilja mellan olika landsting och du har heller inte rätt till ersättnig för sjukresor.

Så det ska gå bra för din son att söka vård i annat län.

Jennie NilssonRådgivare