Vilken uppsägningstid gäller vid uthyrning av egen bostad?

Hej,

Vad gäller angående lagen om privatuthyrning? Jag har ett kontrakt som säger att hyresgästen har uppsägningstid på 3 månader, fast enligt den lagen så har han rätt att lämna tidigare än så. Vad går före och vad gäller?

Det gäller en bostadsrätt om det skiljer sig något från en hyresrätt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid privatuthyrning (uthyrning av egen bostad) gäller som du redan har konstaterat lagen (2012:978) om uthyrning av egen bostad. Lagen är tvingande till hyresgästens förmån, vilket innebär att ett avtalsvillkor är ogiltigt om det i jämförelse med lagens regler är mindre förmånligt för hyresgästen (2 §).

Om hyresgästen säger upp hyresavtalet slutar det att gälla vid det efterföljande månadsskiftet (3 § andra stycket). Säger hyresgästen upp avtalet den 15 november gäller avtalet alltså till och med den 31 december. Om det är hyresvärden som säger upp avtalet gäller istället det månadsskifte som inträffar tre månader senare.

Ett avtalsvillkor som föreskriver en längre uppsägningstid vid hyresgästens uppsägning än den ovan nämnda är alltså ogiltigt eftersom det är mindre förmånligt för hyresgästen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare