Vilken uppsägningstid gäller vid ett hyresavtal som är tills vidare?

Hej, hur lång uppsägningstid har jag ifall mitt hyresavtalet löper tills vidare med en klausul om tre månaders respektive ett år och tre års uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppsägningstiden för hyreskontrakt är i de flesta fall tre månader. Men det finns undantag från detta, vilket är om hyrestiden är kortare än tre månader.

De flesta hyresavtal gäller inte för någon bestämd tid, utan gäller istället tills vidare, vilket ditt hyresavtal gäller. Uppsägningstiden för sådana hyresavtal är också tre månader.

Gällande klausulerna i ditt avtal råder jag dig till att kontakta din hyresvärd och fråga om dessa, eftersom huvudregeln vid hyresavtal är att uppsägningstiden är tre månader.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Maja TryggRådgivare