FrågaAVTALSRÄTTAvtal19/04/2020

Vilken uppsägningstid gäller om det står 3 månader i hyresavtalet?

Hej, min dotter o hennes pojkvän hyr en bostadsrätt (lägenhet) i 2:a hand. Kontraktet förnyas ett år i taget. I kontraktet står 3 mån uppsägningstid. Nu vill dem flytta då dem hittat en billigare lägenhet och har sagt upp lägenheten. Vi tror att dotter har en månads uppsägning men Hyresvärden hävdar att dem måste betala för 3 månader och hotar med jurist. Vad gäller i detta fall? Tacksam för snabbt svar.

Hälsn

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din dotter och hyresvärden är avtalsparter i ett hyresavtal. För avtal är huvudregeln avtalsfrihet, det vill säga att avtalsparterna kan komma överens om vad de vill. Om det står att det är 3 månader uppsägningstid i hyresavtalet är det vad avtalsparterna har kommit överens om och därmed är det också detta som gäller. En grundläggande princip vad gäller avtal är "pacta sunt servanda", vilket innebär att avtal skall hållas. Denna princip bör alltid has i åtanke när en ingår och säger upp avtal.

Om din dotter och hennes pojkvän inte hedrar avtalet kan hyresvärden välja att rikta skadeståndsanspråk mot dem motsvarande den förlust som avtalsbrottet innebär. Jag rekommenderar därför att din dotter och pojkvännen fortsätter att betala hyra uppsägningstiden ut för att agera i enlighet med principen om pacta sunt servanda och inte minst för att slippa eventuella skadeståndsanspråk.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare