Vilken uppsägningstid gäller för vårat hyresavtal?

Hej,

Jag hyr en bostad och blev uppsagd 2019-06-11 av hyresvården. Det är ju tre månaders uppsägningstid vid dennes uppsägning så jag behöver veta när jag måste flytta ut. Kontraktet är ålderdomligt och hon hyr ut en lägenhet som rum (om det spelar ngn roll). Kan jag säga upp kontraktet i min tur under uppsägningstiden?

Detta är formuleringen i kontraktet:

Kontraktet kan av hyresgästen sägas upp att upphöra vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter 1 månad från uppsägningen. Hyresvärden kan, om hyresrätten inte är förverkad, säga upp kontraktet att upphöra vid det månadsskifte som inträffar tidigast 3 månader från uppsägningen.

Skötsam hyresgäst

Lawline svarar

Jag förstår att det är besvärligt med uppsägningstider hit och uppsägningstider dit.

I mitt svar utgår jag från att din hyresvärd äger en bostadsrätt och därför hyr ut en bostadslägenhet till dig, se 1 § Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad. (Förmodligen tillämplig). Enligt denna lag föreskrivs samma uppsägningstider som framgår i ert kontrakt, nämligen 1 månad för det fall hyresgästen säger upp hyresavtalet och 3 månader för det fall hyresvärden säger upp hyresavtalet, se 3 §. Ert hyresavtal kan därför ses som ett förtydligande för dig och din hyresvärd.

I din fråga så skriver du att hyresvärden sade upp ert hyresavtal FÖRST, det vill säga den 11 juni 2019. Det innebär att ert hyresavtal upphör att gälla den 30 september 2019. Med andra ord kommer det bli en uppsägningstid på 3 månader. Det gäller oavsett om du, som gensvar till hyresvärdens uppsägning, i din tur säger upp ert hyresavtal. Och eftersom uppsägningstiden på 3 månader gäller så har du en skyldighet att betala hyran för juni, juli, augusti och september.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare