FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/08/2018

Vilken uppsägningstid gäller för hyresgäster?

https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1Hyr ut en lägenhet på 1 rok. i min villa. (Lägenheten är fristående med egen ingång.)

Skrev kontrakt gällande from 1/9 2018 , med 3 månaders uppsägning från båda parter.Min hyresgäst flyttade in den 25/8.

Den 26/8 får jag meddelande om att han hittat annan bostad.

Jag hänvisade till kontraktet-3 månaders uppsägning från båda håll. Han var medveten om detta-och betalade hyra för september.

Den 31/9 skulle vi skriva på uppsägningsavtal. Min hyresgäst anlände med sin farfar, som hävdade att hyresavtalet inte gällde, dom hade rätt att avsluta hyresavtalet och kräva att en månads uppsägning skulle gälla.

Har min hyresgäst rätt när han hävdar att han kan säga upp avtalet med en månads varsel?

Avtalet vi skrev på är ju för 3 månader.

Gäller inte avtalet, bara för att min hyresgäst hittat annan bostad?.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken uppsägningstid gäller allmänt?

Det finns ingen regel som ger hyresgäster kortare uppsägningstid för att de hittat andra bostäder. Däremot så kan hyresgästen ha rätt till en 1 månader kort uppsägningstid av andra skäl, vid vissa hyresförhållanden, även om ni avtalat 3 månader.

När en bostad hyrs ut så tillämpas antingen 12 kap. jordabalken (JB) eller privatuthyrningslagen. I de fall privatuthyrningslagen är tillämplig så gäller 1 månads uppsägningstid för hyresgästen oavsett vad ni har avtalat (2 och 3 § § privatuthyrningslagen). Annars gäller den uppsägningstid om 3 månader som ni avtalat då någon likadan regel som i privatuthyrningslagen i fråga om uppsägningstid inte finns i 12 kap. JB.

Privatuthyrningslagen tillämpas för den första bostaden som en privatperson hyr ut. I det fall att du hyr ut två bostäder så tillämpas privatuthyrningslagen på det hyresförhållandet du ingick först. Hyr du ut fler än två bostäder så tillämpas vanligen inte privatuthyrningslagen alls eftersom det då sällan kan räknas som att uthyrningen är av privat slag (1 § privatuthyrningslagen).

Slutsats

I det fall att det här är den enda lägenheten du hyr ut så har alltså din hyresgäst rätt till 1 månads uppsägningstid.

I det fall att du hyr ut två bostäder, så har den första hyresgästen rätt till 1 månads uppsägningstid och den andra till den uppsägningstid ni avtalat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel Vetterfalk StrömbladRådgivare