Vilken uppsägningstid gäller för hyrd lägenhet om inget kontrakt skrivits?

Hej jag har en vän som hyr en lägenhet alltså en hyresrätt och har aldrig fått skriva på något avtal, vad gäller då om han vill flytta, kan han bara flytta när han vill eller hur fungerar de?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först att redogöra för vad som gäller kring muntliga avtal och sedan förklara vilken uppsägningstid som gäller om man inte avtalat om någon. Sist kommer jag skriva ett kort sammanfattat svar på din fråga.

Eftersom din fråga handlar om hyra av lägenhet blir jordabalkens (JB) 12 kap. tillämpligt.

Muntligt avtal?

Ett hyresavtal behöver inte vara skriftligt utan kan även vara muntligt, se JB 12 kap. 2 §. Detta innebär att ifall din vän och hyresvärden har avtalat om en uppsägningstid muntligt gäller detta, dock är uppsägningstiden högst 3 månader för hyresgästen oavsett vad man avtalat om, se JB 12 kap. 5 §. Ifall de inte har avtalat om något alls får man kolla på lagbestämmelserna, se nedan.

Uppsägningstid enligt lag

Eftersom du inte nämner något om det förutsätter jag att din vän hyr lägenheten på obestämd tid, alltså att de inte har avtalat om när hyran av lägenheten ska upphöra. I sådana fall har både din vän och hyresvärden en uppsägningstid på 3 månader, se JB 12 kap. 4 §. Hyresavtalet upphör då att gälla vid månadsskiftet som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen. Alltså om din vän skulle säga upp lägenheten idag (2018-11-22) upphör hyresavtalet att gälla från och med 2019-03-01.

Ifall din vän vill säga upp kontraktet rekommenderar jag honom att prata med hyresvärden och fråga om han kan säga upp kontraktet tidigare än så. Ofta går hyresvärden med på detta om man hittar en ny hyresgäst.

Svar: Om din vän och hyresvärden inte avtalat om något alls gäller kontraktet på obestämd tid. Om din vän vill flytta ut har han i sådana fall en uppsägningstid på 3 månader.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har övriga frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare