Vilken standard kan vuxet barn som bor hemma förvänta sig och vilka är de juridiska konsekvenserna om barnet slutar betala?

Vilken standard kan vuxet barn som bor hemma och betalar förvänta sig?

Jag och min man ska separera men har två gemensamma barn 10,12 år så vi är inne i betänketid.

Min son som är 20 år gammal och bor hemma betalar 4000 kr/månad för sitt rum. Nu vill min man ha eget rum och tycker att min son ska flytta ut från sitt rum så att han kan nyttja det istället.

Det skulle innebära att min son inte får eget rum utan troligtvis flyttar sängen till matsalen för att sova där.

Är det rimligt att fortsätta betala hemma när man inte har eget rum?

Finns det några juridiska konsekvenser om min son helt enkelt slutar betala?

Jag bor där och det är min son. Får min man kasta ut honom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din son bör betala hemma trots att han inte har ett eget rum, om han kan förvänta sig en viss standard samt om det finns några juridiska konsekvenser om din son vägrar betala för sig.

Du bestämmer om du vill att din son fortsätter betala för sig

Föräldrar är försörjningspliktiga fram tills dess att barnet är 18 år eller tills dess barnet slutar grund- eller gymnasieskola fram tills barnet fyller 21 år (7 kap 1 § föräldrabalken). I ditt fall så är din son 20 år och du kan alltså enligt lag kräva att han flyttar hemifrån eller att han måste betala för sig (förutsatt att han inte går i gymnasiet fortfarande). Du är alltså inte skyldig att låta ditt barn bo hemma hos dig gratis.

Tänk på att om ni har ett hyreskontrakt mellan er där det framgår att sonen ska få hyra rummet för 4000 kr i månaden så bör ni/din man först och främst följa kontraktet och låta sonen ha kvar sitt rum. Finns inget kontrakt är det ni som bestämmer hur ni vill att sonen betalar. Det finns inga regler angående standard ett vuxet barn som bor hemma kan förvänta sig om det inte finns ett kontrakt, utan det är du som bestämmer om du vill ge ett rum till din son eller inte samt om han ska behöva betala för det. Är det din och din mans gemensamma bostadslägenhet har även han rätten att bestämma i dessa frågor.

Du har rätt att vidta åtgärder för att avhysa din son

Det har hittills konstaterats att du bestämmer om din son ska betala och om han ska ha ett eget rum eller inte. De juridiska konsekvenserna av att din son vägrar betala för sig är att du kan ta kontakt med Kronofogden för att få hjälp med avhysning (3 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Det kan låta hårt att vidta en sådan form av åtgärd vad gäller ens egna barn, dock är det viktigt att veta att möjligheten finns tillgänglig.

Tveka inte att höra av dig igen vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare