Vilken sambo har rätt till husdjur efter separation?

Hej, min fd sambo som lämnade mig vind för våg för 1,5 år sen kommer nu och kräver sin katt han lämnade då. Har han rätt till detta efter så lång tid? Vänligen

Jessica

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Husdjur omfattas inte av av en eventuell bodelning mellan sambos eftersom de inte omfattas av lagens definition på samboegendon (3 § sambolagen). Avgörande för vem som ska få ha katten efter er separation är därför vem av er som köpte den. Om det var du som köpte den kan din före detta sambo inte ta katten, är det däremot han som köpte den kan han ta den. Har ni köpt katten tillsammans gäller samäganderättslagen, enligt vilken en god man kan förvalta över egendomen (katten) under en viss tid vid tvist (3 § samäganderättslagen). Detta förutsätter dock att tvisten tas till rätten. Den bästa lösningen är om ni kan sluta ett avtal, där det exempelvis anges att ni får dela på omhändertagandet av katten.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare