FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/09/2018

Vilken sambo har rätt att ta över bostaden?

Hej, jag och min sambo ska separera och vi äger ett hus tillsammans 50/50 men det var jag som lade in 400000 och han lade inte in något. Vi köpte huset för 1,1 miljön kr och har bolån på ca 700000. Vem har mest rätt att bo kvar i huset?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning enligt sambolagen

Om du och din sambo har bott tillsammans under en längre tid blir sambolagen (SamboL) tillämplig. Av 2 § framgår det att ett samboförhållande upphör när samborna flyttar isär (se punkt 2). I ett sådant fall finns det möjlighet att göra en bodelning, vilket innebär att er samboegendom ska delas lika mellan er (se 8 §). Jag tolkar din fråga som att det är en bodelning ni ska göra, och bodelning ska göras om någon av er begär detta. Av lagens 3 § framgår att samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag. Gemensam bostad definieras i 5 § SamboL och där framgår det bland annat att en bostad är gemensam om den är avsedd som gemensamt hem för samborna (vilket er bostad varit). Således ska värdet av bostaden delas mellan er innan ni kommer överens om vem som får bo kvar i bostaden (den andra sambon som inte bor kvar kan då bli utköpt, se 17 § SamboL). Av 16 § 2 st. SamboL framgår att den sambo som bäst behöver bostaden har rätt att få denna. Sådant som kan tillmätas betydelse i bedömningen är om det fanns gemensamma barn som mestadels ska bo hos den ena sambon. Den sambon kan då bäst behöva bostaden. Utöver detta kan en sambos ålder, handikapp, hälsa, arbetsplats och möjlighet att få bostad på annat håll vägas in i bedömningen.

Sammanfattningsvis så kommer det bli en bedömning av vem som bäst behöver bostaden, och då finns det olika aspekter att beakta. Det kan även vara av värde att kontakta en bodelningsförättare som kan hjälpa er med dessa frågor då jag inte kan säga mycket mer än det ovan sagda. Detta framgår av 26 § SamboL och 17 § äktenskapsbalken.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte att vända dig till oss igen om du har ytterligare funderingar! Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare