Vilken sambo får lägenheten?

Min sambo ägde bostadsrätt innan jag flyttade in. Han köpte den som bostad för oss att bo tillsamman och mina barn. Först vi bott särbo och han ägde en tvåa lägenhet. Sedan har vi stämt oss att bo tillsamman därefter köpte han en större lägenhet. Om vi separerar har jag rätt till lägenheten? Jag har två barn 13 och 17 år gamla. Dom är skrivna hos oss.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambor och deras egendom finner man i Sambolagen (SamboL).

Det går i särskilda fall att överta den gemensamma bostaden, men om samborna inte har några gemensamma barn måste det vara synnerliga skäl som talar för det (22 § SamboL). Synnerliga skäl är ett mycket högt krav och det är svårt att på förhand avgöra om det är uppfyllt.

Om ni separerar ska det dock göras en bodelning där ni ska dela på all er samboegendom efter era enskilda skulder dragits av från er samboegendom. Den gemensamma bostaden utgör samboegendom eftersom den köptes för gemensamt bruk (3 § SamboL). Det innebär att även om det inte är troligt att du får lägenheten i sig kan du kanske få en del av dess värde vid en eventuell separation.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare