Vilken sambo får bo kvar i bostaden?

Mitt ex köpte lägenhet i spekulationssyfte innan vi träffades men han bodde aldrig där innan (då den byggdes). Vi flyttade in tillsammans när vi fick tillträde. Vi var inte gifta utan sambos i 2 år i lägenheten och har 1 barn. Han står på lånet. Hur gäller sambolagen i detta fall?

Jag hyr nu lägenheten i andra hand och blir utsparkad i maj 2020 eftersom inte föreningen tillåter längre andrahandsuthyrning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Som du skriver i din fråga är det sambolagen (2003:376) som är aktuell på samboförhållanden (1 § sambolagen). När sambos separerar är det samboegendomen som fördelas lika mellan dem (3 § och 8 § sambolagen). Vad som utgör samboegendom är bostad och bohag som förvärvats för gemensamt bruk. En bostad som en sambo köpt innan denne blev sambo och det inte var avsett att denne bostad skulle vara till båda två vid tillfället för köpet kommer därav inte räknas som samboegendom (3 § sambolag).

Dock kan det bli aktuellt att den sambon som inte äger bostaden kan få överta denne vid samboskapets upphörande. Kriteriet för ett sådant övertagande är att denne sambon är den som bäst behöver bostaden. Gällande detta kriterium har det tagits hänsyn till om det finns gemensamma barn och vem som har vårdnaden om barnet, dessutom tas det även hänsyn till vem av parterna som har enklast att skaffa ny bostad. Om sambon som inte äger bostaden övertar den ska denne ersätta den ägande sambon för värdet på bostaden, vilket sker genom att bostadens värde räknas av på andelen av samboegendomen. Skulle samboegendomen inte täcka upp värdet för bostaden så ska överskjutande belopp betalas i pengar. (22 § sambolagen)

Sammanfattning

Av frågan ser det inte ut som att bostaden skulle vara samboegendom och därav kommer den inte att vara med i en bodelning. Dock finns det möjlighet för dig att överta bostaden enligt lagen, förutsatt att du är den av er som anses behöva bostaden mest.

Hoppas det var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare