FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/05/2018

​Vilken rätt har en förälder som inte är vårdnadshavare att ta del av information samt att uttrycka sina åsikter gällande barnet?

Vilken rätt har en förälder som inte är vårdnadshavare till ett barn att uttrycka sina åsikter samt ta del av information gällande barnet? Är en förälder part?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor som rör föräldraskap regleras i föräldrabalken (FB).

Vilken rätt har en förälder som inte är vårdnadshavare att ta del av information samt att uttrycka sina åsikter gällande barnet?
Även om en förälder inte är vårdnadshavare till ett barn så har denne rätt till umgänge med barnet. I det läget har båda föräldrarna ett gemensamt ansvar för att se till att umgänge kommer till stånd mellan umgängesföräldern och barnet. I detta ansvar anses bland annat ingå att möjliggöra umgänget genom att vara tillmötesgående, men också att lämna aktuell information gällande barnet som krävs för att främja umgänget mellan barnet och föräldern, 6 kap. 15 § FB.

Vidare så är det främst vårdnadshavares rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter, 6 kap. 11 § FB. Vid delad vårdnad gäller detta för vårdnadshavarna gemensamt, men för förälder som inte är vårdnadshavare har denne inte rätt att fatta beslut gällande barnet. Åsikter från en förälder som inte är vårdnadshavare tillmäts därför inte så stor betydelse, då vårdnadshavaren för barnet har rätt att bestämma över barnet gällande barnets personliga angelägenheter. Ju äldre och mognare barnet blir ska dock större hänsyn tas till barnets åsikter.

Är förälder part?
Huruvida förälder är part i en process beror till stor del på vad det är för typ av process och vad det rör sig om. Det är därför inte möjligt att ge ett generellt svar på frågan, utan du är välkommen att inkomma med en ny mer specifik fråga för att få reda på vad som gäller i ditt fall, så ska vi hjälpa dig vidare med din fråga.

Hoppas det gav dig hjälp tills vidare!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare