Vilken påföljd vid bruk av 0,3 gram kokain?

Hej! Det är så att jag har blivit tagen på blodprov av polisen eftersom de misstänkt mig för att jag varit påverkad av kokain. Jag hade tagit 0.3g samma kväll och hade ingenting på mig.

Nu undrar jag vad skulle mitt straff vara? Kan tillägga att jag aldrig blivit dömd förut och har en inkomst på 1000 i månaden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Narkotikabrott
Bruk av narkotika är straffbart enligt 1§ narkotikastrafflagen. Kokain är ett narkotikaklassat preparat (se bilaga 2 i Förordning (1992:1554) om kontroll av narkotika).

Straff för narkotikabrott
Vid klassificeringen av brottet, alltså om narkotikabrottet ska anses som ringa, grovt eller av normalgraden (s.k. brottsrubricering) tar domstolen hänsyn till bland annat art och mängd narkotika. Gränsen för ringa narkotikabrott vad gäller kokain går vid 0,6 gram. Med hänsyn till art och mängd är det mycket möjligt att det i ditt fall kommer klassificeras som ett ringa narkotikabrott 2§ NSL. Straffskalan för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i högst 6 månader. Straff bestäms inom ramen för den tillämpliga straffskalan placerat efter hur allvarligt domstolen finner att brottet är i det konkreta fallet. I fråga om mindre allvarlig narkotikabrottslighet finns förutsättningar för att döma till en icke frihetsberövande påföljd. Att narkotikan endast var för eget bruk är också något som talar för en icke frihetsberövande påföljd.

I ditt fall är det troligt att det kommer att bli ett bötesstraff. Om domstolen anser att du ska dömas till böter kommer antalet dagsböter baseras på brottets svårighet (mellan 30-150 st) och varje dagsbots storlek baseras på dina ekonomiska förhållanden (mellan 50-1000 kr) 25:2 BrB. Vid påföljdsbestämningen görs en helhetsbedömning varför det är svårt att ge ett konkret svar på straff här. Det tas bland annat hänsyn till tidigare brottslighet och att du är ostraffad sedan tidigare är något som talar för ett lindrigare straff.

Hoppas du fått svar på din fråga annars är du välkommen att återkomma!

Vänligen,

Beatrice RälgRådgivare