Vilken lagbok bör jag använda om jag läser Ujiken?

Hej, jag vill börja läsa ujiken i vår och är redan ute efter kurslitteratur. Vilken lagbok är den "bästa"? Finns ju massa olika varianter. Blå, svart, grön..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I första hand så skulle jag titta på din litteraturlista ifrån Lunds Universitet angående Ujiken, om det står en bestämd lagbok där som ni ska använda så är mina varma rekommendationer att använda dig utav den.

Om ni får använda vilken lagbok ni vill så skulle jag starkt rekommendera den blå lagboken ditt mål är att sedan att gå juristprogrammet. Detta på grund av att det är viktigt att kunna hantera den blå lagoken då.

Allra viktigast är dock att ha årets upplaga på lagboken, vilken du än väljer För det kan ha hänt förändringar med lagar som du ska arbeta med. Då det är otroligt viktigt att ha en uppdaterad lagtext när man studerar juridik!

Därav är min slutliga rekommendation att välja den blåa lagboken i årets upplaga om du sedan vill studera vidare på juristprogrammet. Kolla även noga så att ni får välja någon annan lagbok än den blåa, om du funderar på att köpa en grön eller svart i alla fall.

Jag önskar dig varmt lycka till med dina juridikstudier och hoppas att du känner att du har at du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny fråga här!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare