FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/05/2019

Vilken lag ska tillämpas på bodelning om båda makarna bor i utlandet?

Genomgår en bodelning i Sverige. Vi var gifta 5 år och är skilda i Sverige men båda bor i Spanien. Det enda vi äger gemensamt finns i Spanien, ett hus, en bar och en bil. Vi båda står på kagfarterna med 50 % var. Jag bor själv i huset och baren är stängd pga separation. Min fråga är vilken lag är det som gäller, Svensk eller Spansk?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan inte redogöra för de spanska reglerna utan jag kommer utgå från svensk lagstiftning.

Först och främst kan ni avtala om vilken lag ni vill ska gälla för bodelningen. Det krävs alltså bara ett avtal mellan er makar.

Om ni inte avtalat om vilken lag som ska tillämpas på gäller lagen i det land ni tog hemvist i efter äktenskapets ingående. Har ni bott uteslutande i Spanien efter att ni gifte er kommer alltså spansk lag gälla.

Det finns däremot ett undantag från denna regel om ni har flyttat flera gånger under äktenskapet, " Om båda makarna senare har tagit hemvist i en annan stat och varit bosatta där i minst två år, tillämpas i stället den statens lag. Har båda makarna tidigare under äktenskapet haft hemvist i den staten eller är båda makarna medborgare i den staten, tillämpas dock den statens lag så snart de har tagit hemvist i staten." Dessa regler finns i 4§ Lagen om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden

Er hemvist kommer alltså bestämma vilken lag ni ska tillämpa vid er bodelning.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare